Prezentacja o grudziądzkich szkołach ponadpodstawowych

Prezetacja powinna wczytać się poniżej.

Jeśli to nie nastąpiło, to sprawdź, czy Twoja przeglądarka może odtwarzać animacje flash.

Jeśli nie to zainstaluj wtyczkę Adobe Flash Player.

 

Mozesz pobrać prezentację w formacie ppt: pobierz

 

OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY 2018 „ Bądź architektem swojego szczęścia !”  w naszej szkole

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

Audycja przez radiowęzeł szkolny.

Wystawa prac dotyczących doradztwa zawodowego na holu szkolnym.

Psychozabawy, quizy i testy zawodoznawcze  - na długich przerwach, na holu szkolnym .

Kl. I-III  –konkurs plastyczny  „Kim zostanę jak dorosnę?” ( format A4, technika dowolna) -nagroda klasowa*

Kl. IV-VI– konkurs fotograficzny „Rozwijam swój talent i pasję.” ( każdą klasę reprezentuje minimum 3 uczniów, każdy wykonuje jedno zdjęcie o wymiarach 15x20cm)- nagrody indywidualne*

Kl. VII – spotkania z przedstawicielami służb mundurowych

Kl.  VII, VIII i III gim.  

Warsztaty:

- Czego pracodawca oczekuje od pracownika? I odwrotnie. – spotkania z doradcą z Młodzieżowego Centrum Kariery w Grudziądzu.

- Jak zmienia się rynek pracy w Grudziądzu  i okolicy? Zawody zrównoważone, deficytowe i nadwyżkowe.

 – spotkania z pracownikiem PUP.

Wycieczki zawodoznawcze:

22.10.2018r. wyjazd uczniów w warsztaty gastronomiczne oraz warsztaty turystyczno-hotelarskie do Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich.

24.10.2018r. wyjazd uczniów na „ Festiwal  zawodów” do Zespołu Szkół Rolniczych.

* Prace proszę  przekazywać do 25.10.2017 do doradcy zawodowego p. Marzeny Słupskiej p. 74

 

 

Uczniowie klas trzecich gimnazjum uczestniczyli w wizycie studyjnej do firmy Mr Garden.

W wyniku nawiązanej współpracy z firmą Mr Garden, Zespół Szkół Rolniczych w Grudziądzu, planuje utworzyć   w roku szkolnym 2018/19 nowe atrakcyjne kierunki kształcenia takie jak:

technik technologii drewna (w technikum)

mechanik - operator maszyn do produkcji drzewnej (w szkole branżowej I stopnia ).

Podczas wizyty studyjnej Dyrektor Produkcji Mr Garden, Pan Karol Olejnik zaprezentował firmę oraz poinformował uczniów, którzy planują wybrać nowe kierunki o zapewnieniu praktyk oraz szansie na zatrudnienie. Dla najlepszych uczniów kształcących się w tych kierunkach przewidywane są stypendia.

Mr Garden to nowy kompleks zakładów produkcyjnych, który powstał w strefie ekonomicznej w Grudziądzu. To inwestycja o wartości 250 mln PLN, która zapewnia ok. 500 miejsc pracy. Wyroby z Grudziądza są eksportowane głównie do krajów Unii Europejskiej. Ponad 4,5 ha hal produkcyjnych umożliwia efektywną pracę i zapewnia wysoki poziom wydajności podczas tworzenia najwyższej jakości produktów. Ziemia o powierzchni około 30 ha to teren, który zapewnia przestrzeń odpowiednią do magazynowania dużych ilości materiałów i wyrobów gotowych.

Firmie zależy na pracownikach, którzy chcą rozwijać się razem z nią. Zakład oparty jest na nowoczesnej technologii, w której człowiek odgrywa najważniejszą rolę.

Firma poszukuje pracowników w takich zawodach jak: mechanik utrzymania ruchu, automatyk, szlifierz narzędziowy, magazynier, planista produkcji, operator linii sortujących i przecierających, operator żurawi jezdnych, operator ładowarki, operator maszyn do obróbki drewna / stolarz.

 

 Uczniowie klasy II c pod kierunkiem kapitana Sylwestra Kwiatkowskiego uczestniczyli w szkoleniu   w Centrum Szkolenia Logistyki. Największe zainteresowanie wśród uczniów wzbudził symulator wózka widłowego, gdzie każdy uczeń mógł spróbować swoich umiejętności. Kapitan Sylwester Kwiatkowski zapoznał uczniów z zawodami wykonywanymi w jednostce.

Misją Centrum Szkolenia Logistyki jest zapewnienie wysokiego poziomu kształcenia żołnierzy i pracowników wojska w specjalnościach logistycznych przy wykorzystaniu najnowocześniejszego wsparcia procesu dydaktycznego.

Wizją Centrum Szkolenia Logistyki jest kształcenie specjalistów logistyki w oparciu o jeden kompleks z nowoczesną infrastrukturą dydaktyczną, socjalno-bytową oraz sportowo-rekreacyjną. Proces edukacji realizowany jest przez wszechstronnie profesjonalnie przygotowanych wykładowców i instruktorów. Słuchacze uczestniczą w zajęciach prowadzonych z wykorzystaniem innowacyjnych pomocy dydaktycznych oraz technologii wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości. Szkolenie wzbogacone jest praktycznym doskonaleniem umiejętności na trenażerach i symulatorach. Słuchacz poznaje zasady budowy i praktycznego działania sprzętu wojskowego przy użyciu zautomatyzowanych przekrojów, makiet oraz tablic demonstracyjnych i panelowych.

tydzien kariery 2017

W tym tygodniu obchodzimy w naszej szkole 9 OGÓLNOPOLSKI TYDZIEŃ KARIERY, towarzyszy nam hasło przewodnie:
„JA NA RYNKU PRACY: MOJE TALENTY I KOMPETENCJE”

Zorganizowano wystawę prac o tematyce zawodoznawczej. Miała miejsce audycja przez radiowęzeł oraz liczne psychozabawy, quizy i testy zawodoznawcze.

Naszą szkolną akcję wspierają   Młodzieżowe Centrum Kariery w Grudziądzu oraz Powiatowy Urząd Pracy w Grudziądzu. Uczniowie klas III gimnazjum uczestniczą w spotkaniu z pracownikiem PUP„ Jak zmienia się rynek pracy w Grudziądzu i okolicy?”. Natomiast uczniowie klas drugich uczestniczą w warsztatach „Oczekiwania pracodawcy wobec pracownika i pracownika wobec pracodawcy” z doradcą z Młodzieżowego Centrum Kariery w Grudziądzu.

Tegoroczna akcja skierowana jest również do młodszych uczniów. Dzieci klas 1-3 szkoły podstawowej biorą udział w konkursie plastycznym „Kim zostanę jak dorosnę?” , natomiast uczniowie klas 4-6  w konkursie fotograficznym „Rozwijam swój talent i pasję”.

Gimnazjaliści oraz uczniowie klasy VII c szkoły podstawowej uczestniczyli w wycieczce na Festiwal zawodów „Poznaj tajniki zawodów w praktyce” w Zespole Szkół Rolniczych. Uczniowie zostali zapoznani z praktyczną nauką zawodów w technikach: organizacji reklamy, agrobiznesu, architektury krajobrazu, rolnictwa, weterynarii, mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz nowym kierunku technologii drewna. Nasi uczniowie mieli możliwość komputerowego wypełniania dokumentacji biznesowej, obsługiwali sprzęt do pielęgnacji trawników, wykonywali kompozycje kwiatowe i dekoracje. Technicy rolnicy i mechanizatorzy zabierali na przejażdżkę ciągnikami najwyższej klasy.

OTK w naszej szkole cieszy się dużym zainteresowaniem również wśród młodszych dzieci.

Inicjatorem akcji jest Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej, koordynatorem w naszej szkole jest szkolny doradca zawodowy Marzena Słupska.

 

Poznajemy zawody. Wycieczka do Cukierni „Wena”.

19.06.2017r. uczniowie II klasy gimnazjum uczestniczyli w kolejnej wycieczce zawodoznawczej, tym razem  do rodzinnej cukierni Państwa Tadeusza i Mileny Przeorskich.
Celem wycieczki było uświadomienie uczniom rangi prawidłowego wyboru zawodu oraz zapoznanie ich z organizacją i funkcjonowaniem zakładu pracy.
Zwiedzano stanowiska pracy, m. in. kuchnię z dużym piecem oraz miejsca do wyrobu ciast. Uczniowie wzięli udział w warsztatach dekoracji ciast i babeczek. Właściciele poczęstowali gimnazjalistów smacznymi ciastkami.  

Wycieczka zawodoznawcza do cukierni stała się inspiracją dla młodzieży do dalszego poznawania różnych zawodów celem odnalezienia swojej przyszłej drogi edukacyjno-zawodowej.

Składamy serdeczne podziękowania za oprowadzenie po cukierni i miłe przyjęcie.                        

 

ZAWÓD Z PASJĄ. ZWIEDZANIE TEATRU – poznawanie magii teatru od kulis

Dnia 31 maja gimnazjaliści dzięki uprzejmości Wicedyrektora Pana Grzegorza Romanowskiego zwiedzali Teatr.

Oprowadzały nas oraz opowiadały o swojej pracy, osoby pracujące w Impresariacie Artystycznym Pani Ewelina Dąbrowska i Pan Szymon Rocławski , którzy   zajmują się na co dzień organizowaniem przedstawień i imprez artystyczno-społecznych.

Magia teatru dzieje się nie tylko na scenie.

Ogromne zaplecze: kulisy, podscenie, zapadnie, pomieszczenia techniczne, sala prób, magazyn kostiumów i wiele innych – ta różnorodność pomieszczeń, z których każde stanowi teatralny mikroświat, a wszystkie tworzą Teatr.

Dziękujemy za ciekawą wycieczkę.

Poznajemy zawody. Wycieczka do Sary Sp. z o.o.

14 czerwca gościliśmy w grudziądzkiej firmie „Sara”.

Po zakładzie oprowadzał nas Pan Cezary Brak, który jest odpowiedzialny za marketing.

Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich otwiera nowy kierunek „Projektowanie mody”. Szkoła będzie prowadziła nabór do technikum, którego absolwenci zostaną projektantami mody. W naszym mieście brakuje nie tylko szwaczek, ale również kadry, która projektuje odzież oraz ma wiedzę, aby czuwać nad technologią jej wykonania. Nauka prowadzona będzie w ścisłej współpracy właśnie z firmą „Sara”.

„Sara” produkuje głównie ubrania robocze, ale nowe technikum ma uczyć projektowania odzieży każdego rodzaju. Dziś odzież robocza nie jest już szarym mundurem. Często jest bardziej zaawansowana niż zwykła odzież wyjściowa. Musi być tak zaprojektowana, aby sprostać wielu wymaganiom, a jednocześnie tak, aby klient chciał ją nosić.

Wycieczkę uważamy za udaną

 

POZNAJEMY ZAWODY – POLMLEK SA

12 czerwca zwiedzaliśmy Polmlek SA. Zwiedzanie Polmleku SA. było wspaniałą okazją, żeby zobaczyć jak powstają znane i lubiane sery, jogurty czy masło.

Zobaczyliśmy jak wygląda droga od przyjęcia mleka poprzez ocenę fizyko-chemiczną i mikrobiologiczną, obróbkę termiczną mleka oraz cały proces wytwarzania sera żółtego do uformowania w bloku, a następnie proces jego solenia i dojrzewania do wyrobu gotowego.

Po zakładzie oprowadzała nas Pani Dyrektor Dorota Białczak, która opowiedziała nie tylko o procesie wytwarzania produktów w mleczarni, ale również o strukturze zatrudnienia w Polmleku. oraz jakie predyspozycje zawodowe musi posiadać osoba, marząca o pracy w branży mleczarskiej.

Mieliśmy również okazję skosztować serów wytwarzanych w mleczarni.

Wycieczkę uważamy za bardzo udaną.

fryzura

WIOSENNE METAMORFOZY - SPOTKANIE Z KOSMETYCZKĄ

27 marca w naszej szkole odbyło się spotkanie z panią Kamilą Walawander, która jest kosmetyczką oraz Okręgowym Menedżerem Sprzedaży w Avon Cosmetics.

Pani Kamila w interesujący sposób omówiła tajniki pielęgnacji młodej cery. Udzieliła wielu wskazówek jak najszybciej można poradzić sobie z cerą tłustą lub trądzikową, jak ją pielęgnować i jakich kosmetyków używać. Ponadto wykonała makijaż dzienny dla nastolatek.

Dziewczęta były bardzo zadowolone ze spotkania i podziękowały pani Kamili gromkimi brawami.

OPIS ZAWODU:

Zawód kosmetyczki można zdobyć w szkole policealnej, kosmetologa - kończąc studia licencjackie na kierunku: kosmetologia.          

Praca kosmetyczki ma charakter indywidualny i samodzielny w zakresie wyboru sposobów i metod wykonywania zabiegów.

Odbywa się w oparciu o własne wiadomości, umiejętności praktyczne i doświadczenie. Każda klientka potrzebuje indywidualnego podejścia. W czasie pracy kosmetyczka ma stały kontakt z ludźmi, swoim postępowaniem i pracą oraz wyglądem tworzy wizerunek firmy, promuje nowe produkty i aparaturę.

Kosmetyczka, aby zdobyć nowe wiadomości z zakresu kosmetyki powinna ciągle dokształcać się, uczestnicząc w sympozjach kosmetologicznych, kongresach estetyki, na których poszerza również wiedzę z zakresu psychologii i marketingu. Nie wystarczy bowiem być w tym zawodzie dobrym fachowcem, trzeba też posiadać umiejętność sprzedania swojej wiedzy i utrzymania stałych klientów.

Praca kosmetyczki jest bardzo spokojna i wymaga skupienia, tak by wszystkie zabiegi były wykonane prawidłowo i osiągnięty został wymagany skutek.

Uciążliwości wynikające z wykonywania tego zawodu mogą wynikać z konieczności dłuższego przebywania w określonym miejscu na stojąco lub siedząco, w niewygodnej pozycji, może wiązać się to z ryzykiem wystąpienia skrzywień kręgosłupa i chorób z tym związanych.

W zawodzie kosmetyczki istnieje również zwiększone ryzyko wystąpienia uczuleń na substancje chemiczne zawarte w płynach antyseptycznych, czyli wyjaławiających, czy kosmetykach.

Zawodu tego powinni więc unikać ludzie ze skłonnościami do uczuleń i chorób skórnych.

X TARGI EDUKACYJNE

30 marca na hali Olimpii uczniowie naszego gimnazjum zapoznali się z ofertą grudziądzkich szkół ponadgimnazjalnych.

Targi to niepowtarzalna okazja, by w jednym miejscu zapoznać się z ofertą szkół ponadgimnazjalnych, kierunkami kształcenia i możliwościami, które daje nauka w danej szkole.

ginace zawody

Dnia 7.03.2017r. klasy pierwsze zwiedzały w salach Muzeum wystawę

„Ginące zawody województwa kujawsko-pomorskiego”.

Jest to projekt fotograficzny autorstwa Macieja Kastnera, który polegał na utworzeniu 41 prac przedstawiających pracę przy wykonywaniu starych zawodów rzemieślniczych, które już niedługo mogą być na wymarciu, z racji znikomego na nie zapotrzebowania oraz utraty kadry rękodzielnictwa tradycyjnego. Stworzona dokumentacja fotograficzna pokazuje walory historyczno-kulturowe województwa kujawsko-pomorskiego oraz wartość rękodzieła, w którym kultura ta jest udokumentowana. Wykonane zdjęcia pokazują osoby, które parają się jeszcze tymi zawodami. Zawody, które niegdyś były zajęciami dochodowymi i prestiżowymi, powoli zaczęły stawać się niszowe. Jednak tak zwane „ginące zawody” dziś zaczynają na powrót być coraz bardziej potrzebne. Tradycja ich wykonywania, dbałość o szczegół, urok nie tylko procesu produkcji, ale również piękno produktu już wykonanego stają się marką, w której kierunku spogląda coraz więcej konsumentów.

„Ginące zawody” to m. in. ciesielstwo, dekarstwo, stolarstwo, garncarstwo, kowalstwo, krawiectwo czy tkactwo. Każdy z tych zawodów jest przecież potrzebny, zwłaszcza, że obecnie  powraca się do tradycji życia wiejskiego, jako waloru turystycznego. Agroturystyka w Polsce zaczyna odgrywać coraz większą rolę i stwarza coraz więcej szans na rozwój i miejsca pracy dla młodych ludzi. Zajęcia o których mowa są w istocie prestiżowe – stanowią swego rodzaju sztukę, podziwianą i docenianą zarówno na polskim rynku pracy, jak i poza granicami kraju.

Warto przybliżyć po krótce choć niektóre z tych niezwykłych, odradzających się zajęć:

  1. Bednarz- zajmuje się wytwarzaniem naczyń drewnianych techniką klepkową .
  2. Czapnik – szyje nakrycia głowy.
  3. Garncarz - wyrabia naczynia ceramiczne   i przedmioty codziennego użytku.  
  4. Kaletnik - wykonuje i reperuje rzeczy ze skór: torby, paski, portfele.
  5. Kowal – rzemieślnik wykuwający i kształtujący przedmioty z metalu.
  6. Kuśnierz - zajmuje się obróbką i szyciem futer i skór na odzież . 
  7. Stolarz - wykonuje z drewna meble i przedmioty codziennego użytku.
  8. Strzecharz – rzemieślnik kryjący dachy słomą lub trzciną.
  9. Szewc - rzemieślnik naprawiający obuwie.
  10. Szklarz - zajmuje się obróbką i montażem szkła.
  11. Szkutnik – wykonuje i naprawia drewniane łodzie.  
  12. Tapicer - rzemieślnik, zajmujący się wyścielaniem i obijaniem tkaniną, skórą, aksamitem lub innym materiałem: mebli, siedzeń, wnętrz pojazdów.
  13. Tkactwo - rzemiosło polegające na misternym łączeniu i przeplataniu nici.  
  14. Zabawkarstwo – ręczne wytwórstwo zabawek z drewna i tkanin.
  15. Zdun – rzemieślnik zajmujący się budową pieców z kafli.
  16. Zegarmistrz – rzemieślnik zajmujący się urządzeniami mierzącymi czas.
  17. Zielarz - zawód związany ze zbieractwem ziół i tworzeniem mieszanek ziołowych . 
  18. Wyszywanie – ozdabianie materiału i tkanin poprzez wyszywanie.
  19. Wikliniarstwo - rzemiosło zajmujące się wyplataniem i tworzeniem wyrobów z wikliny.
  20. Rzeźbiarz – rzemieślnik zajmujący się obróbką drewna lub kamienia celem stworzenia rzeźb lub płaskorzeźb.
  21. Rymarz - rzemieślnik zajmujący się wyrobem i reperacją wyrobów skórzanych.

Każdy z zawodów ginących ma swoją niepowtarzalną specyfikę, każdy jest głęboko osadzony w historii i tradycji ludowej, a le każdy może mieć również niezwykłą i perspektywiczną przyszłość z uwagi na rodzące się potrzeby rynku pracy w tym zakresie.

7 marca uczestniczyliśmy również w Muzeum w spotkaniu z okazji rocznicy wyzwolenia Grudziądza – pokazie filmu z komentarzem Mariusza Żebrowskiego.

jaka droga

„Jeśli ktoś nie wie, do którego portu płynie - żaden wiatr nie jest dobry”

Seneka

Zadaniem szkoły jest przygotowanie młodzieży do świadomych wyborów edukacyjno- zawodowych. Ważne jest, by uczynić to jak najwcześniej, najlepiej już w gimnazjum. Kogo objąć działaniami doradczymi? Każdego ucznia, bo każdy powinien doświadczać pracy. W jaki sposób? Organizując wycieczki zawodoznawcze i spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.

Gimnazjaliści uczestniczą w wycieczkach do firm: MSU S.A. , Hydro-Vacuum S.A., Melbud S.A., Vadain Sp. Z O.O., PPH Sara S.J., Lemigo, Gaja Sp. z O.O., Sawex, Wodociągów, UNII Sp. z O.O.,  OPEC-u, Małej Elektrowni Wodnej w Grudziądzu oraz Urzędu Statystycznego w Toruniu.

Realizacja zajęć pozwala uczniom na pełniejsze zrozumienie specyfiki niektórych zawodów występujących na terenie przez nich zamieszkiwanym. Gimnazjaliści zapoznają się z takimi zawodami, jak np. automatyk, mechatronik, elektromechanik, operator maszyn i urządzeń metalurgicznych, statystyk, analityk finansowy, księgowa, policjant, żołnierz, fryzjer, kosmetyczka, krawcowa czy informatyk. Dzięki tym spotkaniom uczniowie będą mogli świadomiej zaplanować swoją dalszą edukację, a co za tym idzie – przyszłą karierę zawodową. Dla przedsiębiorstwa jest to wspaniała okazja do promocji wśród młodych przedstawicieli środowiska lokalnego oraz nawiązania kontaktów z naszym gimnazjum. Szkoła natomiast wzbogaca swoją ofertę edukacyjną o ciekawe zajęcia przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy.

fryzura

W dniu 8 marca odbyło się spotkanie z przedstawicielką zawodu fryzjer.

Zaproszonym gościem była Pani Katarzyna Wierzbowska fryzjer i nauczyciel zawodu w technikum fryzjerskim mieszczącym się w ZSBiP w Grudziądzu, która mówiła o predyspozycjach do wykonywania zawodu jak również o przeciwskazaniach do pracy w zawodzie fryzjerskim.

Pani Katarzyna przedstawiła także młodzieży możliwości kształcenia w zawodzie fryzjera i zawodach pokrewnych.

W spotkaniu uczestniczyły także uczennice pani Katarzyny, które wspólnie ze swoją nauczycielką wykonywały modne fryzury naszym uczennicom.

zsgh

Nowy kierunek kształcenia w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Grudziądzu

TECHNIK PRZEMYSŁU MODY

Nauka prowadzona będzie w ścisłej współpracy z grudziądzką firmą „Sara", która w ramach warsztatów, zapewni uczniom nowego technikum dostęp do nowoczesnych maszyn i technologii.

Kiedy? – rekrutacja na nowy rok szkolny 2017/2018

TECHNIK PRZEMYSŁU MODY - pozwoli zdobyć praktyczne umiejętności i szeroką wiedzę do realizacji zadań zawodowych w zakresie:
1. projektowania wyrobów odzieżowych
2. opracowywania dokumentacji wyrobów odzieżowych
3. wytwarzania wyrobów odzieżowych
4. organizowania i kontrolowania procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych
5. prowadzenia działań związanych z marketingiem mody

TECHNIK PRZEMYSŁU MODY
- może pracować zarówno jako samodzielny projektant własnych kolekcji, projektant w działach kreatywnych firm odzieżowych, specjalista ds. zakupu materiałów, kostiumograf, stylista, organizator pokazów mody, konstruktor odzieży, specjalista promocji mody.

Zawody, które można wykonywać po uzyskaniu dyplomu TECHNIKA PRZEMYSŁU MODY m.in.:
1. projektant tkanin
2. projektant mody - konstruktor odzieży
3. praca na własny rachunek
4. fotograf mody
5. zarządzanie produkcją odzieży
6. stylista
7. organizator pokazów mody
8. dziennikarz mody
9. krawiec

Po uzyskaniu dyplomu TECHNIKA PRZEMYSŁU MODY i zdaniu matury można kontynuować naukę na studiach wyższych m.in:
1. Akademia Sztuk Pięknych - Łódź
2. Akademia Sztuk Pięknych - Poznań
3. Akademia Sztuk Wizualnych - Poznań
4. Poznańska Szkoła Mody EVEN - Poznań
5. UTP Bydgoszcz- Wzornictwo
6. Wyższa Szkoła Umiejętności Społecznych – Poznań.

ranking perspektywy 2017

Grudziądzkie szkoły w rankingu „Perspektywy”

Grudziądzkie szkoły znalazły się na liście najlepszych techników i liceów ogólnokształcących. Ranking przygotował miesięcznik edukacyjny „Perspektywy”.

Łącznie oceniono ponad 2,2 tys. liceów ogólnokształcących i ok. 1,8 tys. techników.

Poniżej wyniki grudziądzkich placówek oświatowych:

w rankingu liceów:

- 147 miejsce - II Liceum Ogólnokształcące

- 480 miejsce - I Liceum Ogólnokształcące

w rankingu maturalnym liceów:

- 160 miejsce  - II Liceum Ogólnokształcącego

w rankingu techników:

- 85 miejsce technikum w Zespole Szkół Ekonomicznych

-137 miejsce technikum w Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych

-138. miejsce technikum w Zespole Szkół Technicznych

w rankingu maturalnym techników:

- 123 miejsce technikum w Zespole Szkół Ekonomicznych

- 142. miejsce technikum w Zespole Szkół Technicznych

w rankingu egzaminów zawodowych:

- 131 miejsce technikum w Zespole Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich

Poniżej informacja o lokatach grudziądzkich szkół w rankingu województwa kujawsko-pomorskiego:

w rankingu liceów:

- 6 miejsce II Liceum Ogólnokształcącego

- 20 miejsce I Liceum Ogólnokształcącego

w rankingu techników,

- 8 miejsce technikum w Zespole Szkół Ekonomicznych

- 11 miejsce technikum w Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych

- 12. miejsce technikum w Zespole Szkół Technicznych

Warto dodać, że w skład Kapituły Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych 2017 wchodzili: przewodniczący komitetów głównych olimpiad przedmiotowych, dyrektorzy okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) oraz członkowie Komisji ds. Kształcenia Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP). Funkcję przewodniczącego pełnił prof. dr hab. Jan Łaszczyk.

Oceniając licea ogólnokształcące brano pod uwagę: sukcesy na olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych oraz wyniki matury z przedmiotów dodatkowych. Technika były ocenione za pomocą następujących kryteriów: sukcesy na olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz wyniki egzaminu zawodowego.

Więcej informacji na temat rankingu znajduje się na stronie: www.perspektywy.pl

us

24.01.2017r. uczniowie klas II c i II e zwiedzali siedzibę Urzędu Statystycznego w Toruniu.

Uczniowie wzięli udział w zajęciach warsztatowych, na których zdobyli wiedzę z zakresu statystyki publicznej oraz zapoznali się ze statystycznym obrazem gminy, w której mieszkają.

Spotkanie miało na celu przybliżenie zawodu statystyka oraz upowszechnienie wiedzy statystycznej, umacniając przy tym, wśród młodych mieszkańców województwa, poczucie tożsamości lokalnej, popularyzowania wiedzy przydatnej uczniom w pracach analitycznych na kolejnych szczeblach edukacji szkolnej.

msu

Wizyta w MSU SA Grudziądz

W poniedziałek 13 lutego 2017 roku grupa uczniów naszego gimnazjum uczestniczyli w praktycznej nauce produkcji podeszw .

Teraz już wiemy nie tylko z czego i jak są produkowane podeszwy, ale również kogo potrzebuje grudziądzki rynek pracy.

praktykant

Praktykant”… w praktyce?

21 listopada 2016r. klasy II c, III c oraz III d udały się do kina Helios, by uczestniczyć w projekcie edukacyjnym Kino na temat.

W wypełnionej do ostatniego miejsca kinowej sali z przyjemnością, humorem, ale i rozrzewnieniem gimnazjaliści obejrzeli film pt. „Praktykant”.

Następnie uczestniczyli w dyskusji z udziałem ekspertów (psychologa, policjantki, przedstawicielki seniorów) na temat roli seniorów i ich miejsca w dzisiejszym świecie.

Dzisiaj już wszyscy wiedzą, że doświadczenie nigdy się nie zestarzeje, a młodzież zamierza to sprawdzić, wcielając w życie własne wnioski wyciągnięte z fabuły filmu i rady ekspertów.

ustat

Dnia 1 grudnia uczniowie klas trzecich uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych z zakresu statystyki publicznej realizowanych przez pracowników Urzędu Statystycznego w Toruniu.

Celem lekcji zatytułowanej "Statystyczny klucz" było przedstawienie zagadnień związanych z pracą w resorcie statystyki publicznej, w tym z prowadzeniem badań statystycznych oraz udostępnianiem i wykorzystaniem wyników badań. W drugiej części lekcji, która przyjęła formę warsztatów, młodzież zapoznała się z zawartością i funkcjonalnościami Banku Danych Lokalnych.

Statystyk to osoba analizująca zbiory liczb, poszukująca prawidłowości pośród zjawisk opisywanych przez te liczby. Statystyk musi posiadać zdolności rozumowania logicznego, myślenia twórczego oraz umiejętności koncentracji uwagi. Ważna jest też spostrzegawczość, dobra pamięć oraz dokładność. Rosnąca ilość danych, które wymagają przetworzenia i interpretacji sprawia, że statystyk przydaje się w prawie każdej branży a zapotrzebowanie na osoby, które potrafią analizować dane stale rośnie.

Szkoła otrzymała możliwość wzbogacenia swojej oferty edukacyjnej o ciekawe zajęcia przygotowujące uczniów do planowania ścieżki edukacyjnej, natomiast Urząd Statystyczny uzyskał możliwość promocji i popularyzacji działalności edukacyjnej oraz zasobów informacyjnych.

 

tydzien kariery 2016

W dniach 17-21.10.2016r. w naszej szkole obchodziliśmy 8 Ogólnopolski Tydzień Kariery, towarzyszyło nam hasło przewodnie: „Bądź autorem swojej kariery”.                                                        

Hasło jest wskazówką mówiącą o tym, że nad karierą edukacyjno-zawodową warto pracować jak nad dziełem sztuki, a także, że decyzje edukacyjne i zawodowe powinniśmy podejmować świadomie i samodzielnie, biorąc pod uwagę i analizując stawiane sobie cele, okoliczności i warunki. Nie znaczy to, że mamy być w swoich działaniach osamotnieni, a wręcz przeciwnie powinniśmy konsultować się z fachowcami /profesjonalistami zasięgając ich rad i opinii.

Pamiętajmy jednak, że ostatnie słowo powinno należeć do nas. To my tworzymy swoje życie.

Społeczność uczniowska mogła podziwiać wystawę prac o tematyce zawodoznawczej, wysłuchać audycji przez radiowęzeł oraz wziąć udział w psychozabawach, quizach i testach zawodoznawczych.

Gośćmi naszej szkoły byli: pani Małgorzata Pastewska- Potoczniak z Młodzieżowego Centrum Kariery w Grudziądzu, która spotkała się z uczniami klas pierwszych oraz pan Dominik Nowak – przedstawiciel Powiatowego Urzędu Pracy w Grudziądzu, który zapoznał uczniów z trendami rynku pracy.

Inicjatorem akcji jest Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczpospolitej Polskiej, koordynatorem w naszej szkole jest szkolny doradca zawodowy Marzena Słupska.

W dniu 21.10.2016r. uczniowie klas trzecich gościli w  Zespole Szkół Rolniczych na „Festiwalu zawodów”.

Gimnazjaliści zostali zapoznani z praktyczną nauką zawodów w technikach: organizacji reklamy, agrobiznesu, architektury krajobrazu, rolnictwa, weterynarii, mechanizacji rolnictwa i agrotechniki.

Nasi uczniowie mieli możliwość komputerowego wypełniania dokumentacji biznesowej, obsługiwali sprzęt do pielęgnacji trawników, wykonywali kompozycje kwiatowe i dekoracje.

Technicy rolnicy i mechanizatorzy zabierali na przejażdżkę ciągnikami najwyższej klasy.

kariera

BAROMETR ZAWODÓW- ZAPOTRZEBOWANIE NA ZAWODY

„Barometr zawodów” jest jednoroczną prognozą sytuacji w zawodach. Eksperci analizują osobno sytuację dla każdego zawodu i klasyfikują go do jednej z trzech kategorii:

- zawodów deficytowych, w których nie powinno być trudności ze znalezieniem pracy, gdyż zapotrzebowanie pracodawców będzie duże, a podaż pracowników o odpowiednich kwalifikacjach niewielka,

- zawodów zrównoważonych, w których liczba ofert pracy będzie zbliżona do liczby osób zdolnych do podjęcia zatrudnienia w danym zawodzie,

- zawodów nadwyżkowych, w których znalezienie pracy może być trudniejsze ze względu na niskie zapotrzebowanie oraz wielu kandydatów spełniających wymagania pracodawców.

Z uwagi na rozbudowaną strukturę „Klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy” (ponad 2300 zawodów) w ramach barometru ocenie podlegają zawody najczęściej występujące na rynku pracy.

Wnioski płynące z oceny sytuacji na lokalnym rynku pracy:

1. Bezrobocie wśród osób młodych często generują nietrafione wybory edukacyjne i związana z tym później­sza niechęć do pracy w zawodzie.

2. Absolwentom szkół często brakuje odpowiednich umiejętności praktycznych, w szczególności dotyczy to absolwentów techników. Wielokrotnie wskazywano też na brak umiejętności czytania rysunku techniczne­go oraz słabą znajomość języków obcych.

3. Pracodawcy od kandydatów do pracy oczekują posiadania aktualnych uprawnień i doświadczenia zawodo­wego. Ważną rolę odgrywa też znajomość specjalistycznych programów komputerowych. Tylko w nielicz­nych przypadkach pracodawcy wyrażają chęć przeszkolenia potencjalnych pracowników.

W przypadku zawodów technicznych osoby z długą przerwą w wykonywaniu zawodu mają nieaktualne kwalifikacje i brak im umiejętności obsługi komputera oraz nowoczesnych maszyn, w tym maszyn stero­wanych numerycznie.W wielu zawodach proponowane wynagrodzenie jest zbyt niskie w stosunku do wykonywanej pracy i moż­liwości pozyskania dochodu z innych źródeł (zatrudnienie w szarej strefie, świadczenia socjalne). W takich zawodach pracodawcy coraz częściej zaczynają zatrudniać cudzoziemców.W zawodach związanych z trudnymi lub szkodliwymi warunkami pracy osoby bezrobotne, z uwagi na zły stan zdrowia często mają, przeciwwskazania lekarskie do pracy w zawodzie.Utrudnieniem w aktywizacji osób z małych miejscowości są problemy z dojazdem do pracy.Część zarejestrowanych bezrobotnych do podjęcia legalnej pracy zniechęcają posiadane zobowiązania fi­nansowe (zadłużenia alimentacyjne, kredyty i pożyczki).

http://podlupa.wup.torun.pl/barometr-zawodow/

POBIERZ dokument przygotowany przez Powiatowy Urząd Pracy

 

UWAGA KONKURS

Gimnazjalisto,
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu
organizuje
KONKURS
na opis pracy w wymarzonym zawodzie.

Do wygrania atrakcyjne nagrody!
Samodzielnie napisaną wypowiedź (ok. 10 zdań) uczeń będzie mógł przesłać (w terminie od 17.10-7.11.2016r) do WUP w Toruniu za pomocą formularza internetowego zamieszczonego na stronie internetowej: www.wup.toruń.pl. Komisja konkursowa, z nadesłanych prac, wybierze te, które będą wyróżniać się znajomością opisanego zawodu (m.in. z zakresu czynności i wymaganych kompetencji), pomysłowością oraz oryginalnością. Nagrodami głównymi dla laureatów, w konkursie będą tablety, a dla osób wyróżnionych – pamięci USB.

Przed wysłaniem pracy, należy ją przedłożyć nauczycielowi języka polskiego w celu korekty językowej i ortograficznej.

Dodatkowych informacji udziela szkolny doradca zawodowy Marzena Słupska pokój 16 segment E.

policja

Spotkanie uczniów klas mundurowych naszego gimnazjum z Oficerem Prasowym Komendanta Miejskiego Policji w Grudziądzu Panią Nadkomisarz Marzeną Solochewicz-Kostrzewską odbyło się 29 kwietnia 2016 roku

Temat spotkania: Policjant zawód czy powołanie?

Na spotkaniu Pani Rzecznik zaznaczyła, że zawód policjanta to wyzwanie, ale z pewnością jest to ciekawa praca umożliwiająca kontakty z innymi ludźmi, praca, w której każdy dzień jest inny. Stabilność zatrudnienia, ciekawość, pasja są pokusą dla chętnych do pracy w formacjach mundurowych. W celu podjęcia służby każdy kandydat musi poddać się postępowaniu kwalifikacyjnemu. Ma ono na celu ustalenie, czy spełnia on określone przez przepisy warunki umożliwiające przyjęcie do służby, jak również pozwala określić jego predyspozycje.

Pani nadkomisarz Marzena Solochewicz- Kostrzewska Oficer Prasowy Komendanta Miejskiego Policji w Grudziądzu przedstawiła niezwykle konkretnie warunki naboru, uposażenia i nagród dla osób, które chcą wykonywać i wykonują zawód policjanta. Jednocześnie przedstawiła uczniom jego „blaski i cienie”, zaznaczając, że to przede wszystkim służba. Mówiła, że każdy, kto chce być policjantem, musi mieć znakomity stan zdrowia, ale też musi być zawsze dyspozycyjnym, czyli służyć wtedy, kiedy inni ludzie odpoczywają, np. podczas świąt.

Policjanci nie mogą liczyć na „taryfę ulgową” i muszą być zawsze gotowi do pracy, bo przecież do ich podstawowych obowiązków należy ochrona porządku publicznego, co wynika z przysięgi - Roty, jaką składają przed podjęciem swoich obowiązków.

Pani Nadkomisarz wchodziła bez problemu w interakcję z uczniami i zawsze była gotowa odpowiadać na ich pytania, które rodziły się spontanicznie w trakcie jej wystąpienia. Uczniowie dowiedzieli się wielu przydatnych informacji o zawodzie policjanta.

To już kolejne działanie z cyklu Poznajemy zawody, w ramach prowadzonej przez szkołę orientacji zawodowej, które zakończyło się sukcesem.

co dalej

Z dniem 1 września 2012 roku w szkołach ponadgimnazjalnych weszło w życie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.

Celem wprowadzenia zmian jest m.in. poprawa efektów kształcenia oraz dostosowanie oferty edukacyjnej do zmieniającego się rynku pracy.

Zobacz jakie masz moźliwości dalszego kształcenia po gimnazjum w dokumencie przygotowanym przez doradcę zawodowego, panią Marzenę Słupską:

targi edukacyjne

Przewodnik szpiega po Targach Edukacyjnych

Stoisz przed wyborem szkoły ponadgimnazjalnej? Możesz potraktować to jako misję szpiegowską.                                                              

Rozpocznij ją 22 marca na Targach Edukacyjnych na hali Olimpii.

Agencie, poniżej przedstawiam plan, który pomoże Ci zdobyć istotne informacje. Na ich podstawie będziesz mógł wybrać intersującą Cię szkołę.

Przygotuj się do misji.

  • Zastanów się, jaki typ szkoły Cię interesuje?
  • Pomyśl, czego oczekujesz od przyszłej szkoły?
  • Sprawdź, które informacje możesz zdobyć w Internecie – nie będziesz musiał pytać o to, co sam możesz znaleźć.

Niezbędne akcesoria, które musisz ze sobą zabrać:

  • plan targów – możesz na nim zaznaczyć stoiska szkół istotnych dla Twojej misji,
  • notes i długopis,
  • telefon – warto mieć w nim dyktafon,
  • aparat fotograficzny – może okazać się przydatny do sfotografowania stoisk,
  • plecak na otrzymane materiały.

Przeprowadź dokładną, krytyczną obserwację wybranych stoisk.

Zadaj podchwytliwe pytania nauczycielom. Nie daj się zwieść pozorom. Wiarygodnym źródłem informacji mogą okazać się uczniowie. Możesz zapytać ich o:

  • nauczycieli i ich wymagania,
  • atmosferę w szkole,
  • zajęcia pozalekcyjne,
  • języki obce,
  • bufet/stołówkę szkolną,
  • wymiany uczniowskie,
  • wyposażenie szkoły,
  • ciekawe wydarzenia w szkole,
  • w co można się zaangażować

Zachowaj czujność!

  • Zbieraj tylko te materiały, które są istotne dla Twojej misji.
  • Nie daj się zwieść gadżetom! Baloniki, krówki i smycze nie są wyznacznikiem prawdziwej atrakcyjności szkół.
  • Notuj nie tylko informacje dotyczące szkół, ale również swoje spostrzeżenia po odwiedzeniu stoiska.

Opracuj raport szpiega.

  • Wszystko, czego się dowiedziałeś, poddaj dokładnej analizie.
  • Zajrzyj na strony internetowe szkół, które Cię interesują lub odwiedź je osobiście .
  • Zastanów się, czy znalazłeś to, czego szukałeś – czy wybrana przez Ciebie szkoła odpowiada Twoim wymaganiom?

Źródło: KOWEZiU Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego
Przewodnik dla nauczyciela i doradcy Małgorzata Rosalska, Warszawa 2012

Grudziądzkie szkoły ponadgimnazjalne:

Poznajemy zawody. Branża informatyczna.

Warsztaty projektowania graficznego

W naszej szkole doradca zawodowy w ramach orientacji zawodowej, organizuje warsztaty grafiki komputerowej dla gimnazjalistów, które prowadzi pan Zbigniew Kruczkowski z Firmy ZAMA PROJECT POLAND.

Na pierwszych zajęciach p. Kruczkowski opowiedział o zawodach informatycznych, które są zawodami przyszłości. Największy wzrost zatrudnienia w branży informatycznej przewiduje się w grupie administratorów baz danych, inżynierów komputerowych, analityków systemów, a także grafików komputerowych. Już w ostatnich 10 latach rosło na rynku pracy zapotrzebowanie na informatyków. Analitycy twierdzą, że jeszcze przez kilkadziesiąt lat profesje z tej dziedziny wciąż będą się charakteryzowały skokową dynamiką rozwoju. Zatrudnienie w obsłudze działów informatycznych już dziś jest bardzo duże.

Uczniowie na dodatkowych zajęciach zajmują się tworzeniem interaktywnych publikacji elektronicznych w formacie epub3 z wykorzystaniem technologii HTML5, CSS3, JS i SVG 1.

Na pierwszych zajęciach młodzież zapoznała się z technologią epub3 i możliwości tworzenia publikacji interaktywnych, przedstawiono różnice między grafiką wektorową a grafiką bitmapową.

Odbyły się ćwiczenia warsztatowe: wprowadzenie do obsługi programu ZamaProject, wielodokumentowego edytora tekstowego. Uczniowie zapoznali się z programem przeznaczonym do tworzenia plików html, xhtml, css, js, svg i plików zestawu dokumentów publikacji w formacie epub3, z założeniami języka xml i budową oraz zagnieżdżaniem znaczników, budową interaktywnej aplikacji web do tworzenia schematów kolorystycznych.

Na kolejnych zajęciach, które odbędą się już w marcu, uczniowie będą wykonywali m.in. ćwiczenia praktyczne ze stylizacją elementów strony html, w tym z uwzględnieniem technologii eksperymentalnych, wymagających składni odpowiadającej różnorodności przeglądarek.

Ćwiczenia warsztatowe: budowa układu strony html ze szczególnym uwzględnieniem budowy strony dla formatu publikacji epub3. Sporządzenie testowej publikacji zgodnej z wieloma rodzajami czytników mobilnych. Wszystkie zagadnienia poparto bogatym materiałem źródłowym w postaci plików pomocy do programu ZamaProject.

Jednym z elementów programu warsztatów jest również Słownik informatyczny.

ZSBiP 

Z wizytą w Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych w Grudziądzu.

Uczniowie naszego gimnazjum wraz z doradcą zawodowym odwiedzili Zespół Szkół Budowlanych i Plastycznych.

Celem wizyty było spotkanie z nauczycielami i uczniami i poznanie specyfiki szkoły.

Obecnie w Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych działają następujące typy szkół:

  • 4-letnie Technikum o specjalnościach: budownictwo, drogownictwo;
  • 4-letnie Technikum o specjalności: technik urządzeń sanitarnych;
  • 4-letnie Technikum usług fryzjerskich;
  • 4-letnie Liceum Plastycznego o specjalności:- projektowanie graficzne; - fotografia artystyczna;

Zasadnicza Szkoła Zawodowa w zawodach:

  • murarz-tynkarz,
  • monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych,
  • monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
  • fryzjer, fotograf, stolarz,elektromonter,elektryk, kamieniarz, blacharz samochodowy i inne.
  • (Warunkiem podjęcia nauki w zawodzie w klasie wielozawodowej jest zapewnienie sobie miejsca w zakładzie pracy na odbycie praktyki zawodowej).

W programie technikum i liceum plastycznego przewidziane są praktyki zawodowe, które odbywają się w różnych instytucjach i zakładach zarówno w Grudziądzu, jak i w innych miastach regionu.

Uczniowie Liceum Plastycznego każdego roku przebywają na plenerach, a efekty swoich prac prezentują na jesiennych wystawach.

Uczniowie klas zasadniczych praktyczne umiejętności zawodowe nabywają w pracowniach szkolnych, firmach grudziądzkich i w okolicznych miejscowościach.

W Zespole Szkół Budowlanych i Plastycznych działają różne koła, w których można rozwijać swoje zainteresowania budowlane, plastyczne, turystyczne (Koło PTTK "Zawrat"), kabaretowe, dziennikarskie, sportowe, strzeleckie, komputerowe, związane z ochroną środowiska i pomocą bliźnim (PCK).

Uczniowie technikum co roku biorą udział w okręgowych i centralnych eliminacjach Turnieju Wiedzy i Umiejętności Budowlanych, zdobywając punktowane miejsca, co ułatwia im wstęp na wyższe uczelnie, jak również uzyskują wysokie lokaty w konkursach prac dyplomowych. Absolwenci szkoły doskonale radzą sobie na trudnym rynku pracy, niejednokrotnie podejmując pracę w firmach, w których mieli praktykę, albo uczyli się zawodu, czy też otwierając samodzielną działalność gospodarczą. Wielu z nich kontynuuje naukę na wyższych studiach dziennych i zaocznych.

ZSBiP współpracuje z wieloma firmami, szczególnie budowlanymi, o zasięgu krajowym i europejskim, które nie tylko pomagają materialnie, ale również szkolą uczniów, prezentując najnowsze materiały i technologie.Warto wymienić przynajmniej niektóre z nich: FAKRO, OPOCZNO, CERESIT, ROCKWOOL, EKOBUD, ELEKTRA, NOVA, TROPS, VOX, KRD, Miejskie Wodociągi.

Od kilku lat w czasie "drzwi otwartych" uczniowie przygotowują wystawy przedstawiające zaprzyjaźnione firmy. Każdego roku szkoła ogłasza konkurs dla gimnazjalistów pt. "Młody projektant". Najlepsze prace są nagradzane i prezentowane na wystawie w czasie "dni otwartych". Dla uczniów gimnazjum uzdolnionych plastycznie przez cały rok prowadzone są konsultacje.

zst

Dnia 11 stycznia 2016 roku uczniowie naszego gimnazjum wraz z doradcą zawodowym odwiedzili Zespół Szkół Technicznych w Grudziądzu.

ZST kształci specjalistów w zawodach nowoczesnych, wymagających, jak i pożądanych na rynku pracy.

Technik elektronik

Technik elektronik jest odpowiedzialny za organizację pracy w placówkach badawczo-rozwojowych, zakładach wytwórczych i naprawczych oraz w innych gałęziach przemysłu, jednostkach gdzie są szeroko stosowane urządzenia elektroniczne. Technik elektronik może zajmować się serwisem urządzeń elektrotechnicznych i elektronicznych. Zawód daje duże możliwości samorealizacji poprzez prowadzenie własnej działalności gospodarczej w warsztatach naprawczych, w specjalnych placówkach handlowych. Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik elektronik to specjalista zajmujący się: instalacją, konserwacją, użytkowaniem i naprawą urządzeń elektronicznych systemów telewizji satelitarnej, kablowej, dozorowej, kontroli i zabezpieczeń, sieci komputerowych, automatyki przemysłowej.

Technik elektryk.

Praca technika elektryka wiąże się z dużą odpowiedzialnością, ponieważ czynności wykonywane przez elektryka zapewniają bezpieczeństwo osobom korzystającym z sieci energetycznych lub maszyn i urządzeń. Absolwenci przygotowani zostaną do projektowania, wykonywania, diagnozowania stanu, dokonywania napraw instalacji elektrycznej oraz maszyn i urządzeń w zakładach: energetycznych, elektrowniach, komunikacji, zakładach produkcyjnych, usługowych, itp.

Technik informatyk.

Uczniowie zdobywać będą wiedzę w zakresie przetwarzania danych, komputerowego wspomagania projektowania, grafiki komputerowej, technik multimedialnych, eksploatacji sprzętu komputerowego. Przygotowani zostaną do pracy między innymi na takich stanowiskach pracy jak administrator sieci, programista, projektant, serwisant itp.

Technik mechatronik.

Mechatronika łączy, najogólniej mówiąc, trzy różne obszary wiedzy: mechanikę precyzyjną, elektronikę i informatykę. Przykładowe urządzenia mechatroniczne to: układy i urządzenia automatyki obrabiarki numeryczne, układy i urządzenia elektroniki i automatyki samochodowej, aparatura medyczna, roboty przemysłowe, nowoczesne zabawki. Uczniowie przygotowani zostaną d pracy m.in. w przemyśle maszynowym(np. motoryzacyjnym, sprzętu gospodarstwa domowego, obrabiarkowym, lotniczym itp.), automatyce przemysłowej, stacjach serwisowych i diagnostycznych, a także w placówkach służby zdrowia, przy eksploatacji urządzeń medycznych.

Technik ochrony środowiska.

Ochrona środowiska staje się coraz ważniejszym zadaniem mieszkańców Ziemi. Uczniowie przegotowani zostaną do prac kontrolno-pomiarowych środowiska, badań technologicznych, obsługo urządzeń i instalacji technologicznych, prac administracyjnych i projektowych w zakresie ochrony środowiska itp.

Technik analityk.

Podstawowym zadaniem chemika - analityka jest oznaczenie składu jakościowego i ilościowego materii. Uczniowie przygotowani zostaną do pracy w laboratoriach przemysłowych (np: kontrola procesów technologicznych, analiza surowców i produktów), laboratoriach pracujących na rzecz rolnictwa (m.in. ocena jakości gleb, stopnia skażenia produktów rolnych), laboratoriach środowiskowych(m.in analizy wód, gleb atmosfery), laboratoriach klinicznych(m.in. analizy ambulatoryjne) itp.

Technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej.

Kształcenie w tym zawodzie jest odpowiedzią na aktualne potrzeby rynku pracy i gospodarki wywołane wzrostem wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Uczniowie będą przygotowywani do prac związanych z montażem, kontrolą i konserwacją urządzeń i instalacji systemów energetyki odnawialnej. Absolwenci mogą być zatrudnieni w firmach instalacyjnych zajmujących się projektowaniem i wykonywaniem związanym z energetyką wodną, wiatrową, geotermalną, budownictwem energooszczędnym itp.

Uczniowie Technikum Elektrycznego, Mechatronicznego, Elektronicznego oraz Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej szkolą się w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie.

W Zespole Szkół Technicznych funkcjonuje Pracownia Automatyki i Robotyki. Rozwiązania techniczne w niej zastosowane były konsultowane z pracownikami naukowymi Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. Pracownia składa się z 10 stanowisk uniwersalnych, 5 stanowisk robotyki, stanowiska automatyki napędu elektrycznego oraz stanowiska transformatorów elektroenergetycznych.

Można w niej prowadzić zajęcia z programowania sterowników PLC, badania podstawowych układów elektrycznych, zajęcia z pneumatyki i elektropneumatyki, a także wysokospecjalistyczne pomiary parametrów sieci zasilającej i odbiorników energii.

Nowa baza sprzętowa pozwala również przygotować uczniów do prowadzenia pomiarów instalacji elektrycznych począwszy od pomiarów instalacji elektrycznych po pomiary wyłączników RCD i parametrów uziemień.

Oprócz prowadzenia pomiarów na układach rzeczywistych stanowiska uniwersalne, dzięki dużej bazie komputerowej, wykorzystywane są m.in. do prowadzenia symulacji w różnych programach (WonderWare InTouch, FluidSim, programach do komunikacji z osprzętem pomiarowym oraz programach do sporządzania protokołów pomiarowych z różnych badań).

Na stanowiskach robotyki uczniowie mogą np. zaprogramować robota sposobem point-to-point i obserwować pracę robota elektropneumatycznego. Na stanowisku do badania automatyki napędu elektrycznego można zbadać praktycznie każdą dostępną maszynę elektryczną (silnik i prądnica prądu stałego, silnik 1-fazowy prądu zmiennego, silnik 3-fazowy). A na stanowisku badania transformatorów uczniowie, po dokonaniu symulacji, mogą w przejrzysty sposób skonfigurować układ pomiarowy dla transformatora 1-fazowego, 3-fazowego lub autotransformatora 1-fazowego czy 3-fazowego, przy różnych rodzajach obciążenia (R-L, R-C, R) wynikającego z różnych możliwych konfiguracji sieci. Pracownię wyposażono także w rzutnik, tablicę interaktywną LED i komputer.  

Telewizja lokalna - wizyta w TVK SM

Dnia 26 listopada 2015 roku grupa uczniów z klasy 2f odbyła wizytę zawodoznawczą w grudziądzkiej telewizji realizowaną w ramach projektu

„Młody reporter. Jak działa telewizja lokalna w naszym mieście?”

Dzień spędzony w siedzibie TVK SM okazał się dniem pełnym wrażeń. Mogliśmy poznać tajniki funkcjonowania telewizji „od kuchni” oraz zostaliśmy zapoznani z jej historią. Przedstawiona została również bieżąca działalność telewizji oraz nowoczesne techniki multimedialne. Okazało się, iż kilkuminutowy program, który oglądamy w domu, wymaga często kilkugodzinnej, żmudnej i stresującej pracy, która daje przy tym jednak wiele satysfakcji. Zaprezentowano miejsce pracy reporterów, spikerów, montażysty.

Przekonaliśmy się osobiście, jak wygląda praca reportera udając się wraz z panią redaktor i operatorem kamery do Grudziądzkiej Komendy Policji, gdzie wywiadu udzieliła nam pani rzecznik. Pełniliśmy rolę asystentów podczas nagrywania wywiadu i w praktyce mogliśmy zastosować poznane wcześniej zasady stosowania światła.

Niezapomnianym doświadczeniem była również możliwość zajęcia miejsca przed kamerą i udzielenie wywiadu.
Zostaliśmy bardzo miło i życzliwie przyjęci przez pracowników telewizji, za co bardzo dziękujemy.

Uczniowie kl. 2f